diumenge, 13 de novembre del 2011

PRAC II. FASE 4. AVALUACIÓ PSICOPEDAGÒGICA.



                                             Inici de la fase i objectius.
                                  
Un cop acabada la tercera  fase i definits ja els instruments amb els que es començarà a treballar amb la Marta s’inicia la  fase d’avaluació psicopedagògica.
Crec que és, per a mi,la fase més important perquè em permetrà desenvolupar i posar en practica una bona part dels coneixements que he anat adquirint al llarg d’aquests anys a la UOC.
A l’hora m’ha de permetre posar-me en contacte amb una part de la feina de psicopedagog que jo no tenia previst treballar: la diagnosi i el tractament.
Els meus  estudis a la UOC sempre han anat encaminats cap a la gestió del centre  docent, els programes, l’assessorament ( és la part en la que em sento més còmoda treballant). No havia  valorar la possibilitat de treballar en un gabinet psicopedagògic.
Els altres casos ens els que participo : dos permanentment ( Joan i la Maria) i un altre esporàdicament 
(Oscar) ( tot i que estic al corrent d’uns altres dos casos i participo en la preparació de material per a ells)  em permeten  veure i participar en la taca que fa diàriament el psicopedagog, però al estar ja iniciats i trobar-se en la fase de tractament educatiu  són  enriquidors en la part de treball i evolució, en la part que permet veure com van evolucionant els nens amb el pla de treball establert; no em permeten,però, treballar  en profunditat els casos ( les fases i els procediments seguits per al diagnòstic  i la intervenció psicopedagògica) ni adquirir competències relacionades amb el maneig de proves específiques perquè ja estan totes passades i el diagnòstic fet.

Un dels problemes que m’he trobat a l’iniciar aquest pràcticum és que  hi ha hagut pares de nens que són atesos pel psicopedagog que em tutela que no han donat permís per a l’entrada d’un estudiant en pràctiques. S’ha de respectar, però això m’ha dificultat la participació en algun cas important  que hagués estat molt interessant.
M’adono que el tractament de temes que tenen a veure amb les dificultats , sobretot psicològiques, de les persones encara són temes una mica tabús, cal tractar-los  però una mica d’amagat, sense que es sàpiga massa que es tracta.
De fet , cal mirar-ho des d’una altra perspectiva: que es tractin ja és un fet important, perquè a l’escola encara hi ha molts pares que creuen que amagant , no volent ser conscients de que el nen té un problema, es solucionarà. Però res no es soluciona sinó s’afronta i es tracta.

Els objectius que m’havia marcat per aquesta fase són:

§  Conèixer en profunditat la família. Implicar-la tant en el procés de valoració de la nena com en la necessitat de col·laboració amb l’equip de professionals
§     Valorar els aspectes socio-familiar que poden  influir en el seu desenvolupament.
§     Verificar les dades obtingudes en la fase inicial.
§     Identificar i concretar les necessitats educatives ,dificultats i habilitats de la nena.
§     Analitzar i valorar la informació recollida per ajustar la resposta educativa.
§     Elaborar un informe psicopedagògic.
§     Confeccionar pautes d’orientació per a la família.

Les activitats i continguts eren:

1.Entrevista amb la família: anamnesi.
2.Aplicació d’una pauta d’observació a l’alumne/a mitjançant una proposta d’activitat: prova projectiva (p.ex: a partir del dibuix de la família observem l’esquema corporal, el llenguatge, l’actitud, la grafomotricitat...).
3.Aplicació de proves psicopedagògiques estandarditzades per valorar diferents aspectes cognitius i curriculars.
4.Correcció de les proves.
5. Anàlisi de la informació recollida i de les produccions de l’alumne.
6.Verificació dels criteris diagnòstics del DSM-IV i/o altres criteris d’altres manuals.
7.Formulació de la hipòtesi diagnòstica.
8.Reunió amb altres psicopedagogs del gabinet per confirmar la hipòtesi diagnòstica.
9.Lliurament de l’informe psicopedagògic i de les orientacions a la família.  10.Preparació a la família per a la següent fase (tractament psicopedagògic)

Crec que aquest fase és la que em permetrà desenvolupar una gran part dels objectius del treball de pràctiques que  considero importants(entre altres ) com:
1.-Reflexionar a partir de la pràctica viscuda sobre les funcions del psicopedagog. Perquè  fins ara tot era teòric ara són persones reals amb problemes reals

2.-Aprofundir mitjançant la pràctica en un context d’intervenció psicopedagògica i  desenvolupar una perspectiva pròpia sobre les característiques de la intervenció en   aquest context. Perquè la pràctica és, en definitiva, la que ens farà aprendre.
    

Espero poder aprendre'n molt de la feina de psicopedagog.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada