divendres, 9 de desembre del 2011

PRACII. FER DE PSICOPEDAGOG.

                              Valoració dels objectius de treball marcat durant el meu pràcticum II


Teresa Guasch, defineix  el psicopedagog com “un professional capaç de planificar i portar a la pràctica ajudes que puguin contribuir a la millora dels processos d’aprenentatge i desenvolupament que es puguin produir en diferents contextos formals, no formals i informals.
Vaig intentar construir els meus objectius a tenint en compte aquest premissa .

  • Objectius referits a l’aprenentatge i la pràctica personal. (Aquests objectius fan referència a la potenciació personal com a estudiant)
1.- Reflexionar a partir de la pràctica viscuda sobre les funcions del psicopedagog. Les funcions del psicopedagog han estat força vegades tractades al llarg dels estudis. En aquest pràcticum he pogut reflexionar a partir de la practica real. Malgrat siguin temes repetidament estudiats per mi   s’ha fet evident que un psicopedagog no és només una persona que treballa en una institució educativa i que té com a única funció ajudar a la comunitat escolar. El psicopedagog és també un professional que s’ocupa de l ‘ésser humà sa o malalt,en situació d’aprenentatge.
Al dir  que s’ocupa del subjecte en situació d’aprenentatge no només  ens estem referint només al procés sistemàtic desenvolupat tant  per diferents institucions com per practica  privada.


És comú pensar que el psicopedagog només s’ocupa dels nens amb N.E.E però la feina és molt més àmplia. També s’ocupa dels subjectes en processos d’aprenentatge sistemàtic,ja que aprenem des de que naixem fins que morim. El psicopedagog pot oferir alternatives d’atenció en totes les etapes del desenvolupament,des de l’edat més primerenca fins abordatges terapèutics a   la tercera edat. El camp de treball d’aquest professional és molt ampli i a vegades és complicat  que arribi a totes les funcions que li corresponen. 

Els serveis psicopedagògics davant la impossibilitat de compliment de totes les funcions  assignades al psicopedagog s’especialitza en serveis concrets. Aquets objectiu va relacionat amb el següent.

2.- Aprofundir mitjançant la pràctica en un context d’intervenció psicopedagògica i  desenvolupar una perspectiva pròpia sobre les
característiques de la intervenció en aquest context . Fins aquest moment no m’havia enfrontat mai a la intervenció psipedagògica real. M’he adonat que fer de psicopedagog ,diagnosticar,assessorar... comporta una gran responsabilitat i que cal una constant actualització i aprofundiment dels coneixements de que disposem. El psicopedagog assessor ha de manejar una gran quantitat d’informació i ha de ser coneixedor de molts camps d’actuació   (drogoaddicció,serveis jurídics...)Cal que siguem molt conscients de les nostres limitacions i les assumim. Hem de saber derivar quan cal i assessorar quan sabem.
3.- Aplicar ,durant la intervenció en el context de pràctiques,els coneixements adquirits procedents de les teories educatives estudiades. Realment he aplicat força coses que  havia aprés durant els estudis, però m’he adonat de que en sabia poca cosa. L’experiència que es pot adquirir amb el treball ajudarà, però crec que cal seguir aprofundint en l’estudi i la formació. Aquests estudis són una iniciació, però caldrà un aprofundiment o moltes més hores de practiques. M’he pogut adonar  que l’experiència de treball va donat bases a l’hora de treballar, ja que la teoria a vagades està allunyada de la realitat.
4.-Conèixer les fases i els procediments per al diagnòstic i la intervenció psicopedagògica en el context escollit.  Aquest coneixements els havia adquirit en la teoria en l’assignatura de Diagnosi, però aquí he pogut observar com totes les fases descrites a la teoria s’aplicaven a la practica i com es feia, els dubtes que sorgien,la necessitat de corroborar proves,els tempos ( diferents als d’un EAP, per exemple... El tracte amb els pares va ser força l’esperat. Al ser un centre privat ,la diferència amb una assistència pública d’EAP, aquí son “clients” i es va més al seu ritme.
5.-Conèixer l’estructura d’un servei  psicopedagògic i les seves tasques diàries.
   L’estada al centre m’ha permès conèixer una estructura que desconeixia,el funcionament d’un centre psicopedagògic. M’ha permès entrar en contacte amb la feina diària dels professionals i amb el treball de l’equip multidisciplinari.
6.- Adquirir competències  relacionades amb el maneig de documentació específica i proves estandarditzades. He pogut adquirir competències amb el maneig de documentació específica: plans de treball,documents d’anamnesi,

informes de diagnòstic... També amb proves estandarditzades. Tot i que he aprés a fer servir les proves ,crec que assolir el nivell que té actualment el meu tutor és més complicat. La propera vegada que els faci servir me les hauré de tornar a preparar, tot i que estic satisfeta de la feina feta.

  • Objectius generals previstos per a les de les meves intervencions psicopedagògiques:
1.- Detectar i avaluar les possibles necessitats educatives. He participat en la diagnosi i la detecció de necessitats de dos casos. També he participat parcialment en la detecció d’un altre cas.
2.- Oferir un tractament psicopedagògic adient a les necessitats educatives detectades Es varen realitzar intervencions educatives a nivell individual tant en els casos nous dels qual vaig  formar part des dels diagnòstic ,com en els casos ja iniciat dels qual feia el seguiment /tractament el meu tutor. Totes les intervencions amb alumnes ha estat a nivell individual. He participat en l’elaboració del Pla de treball per a l’alumen valorat i participaré en el que s’està valorant en aquest moment.
3.- Orientar ,si s’escau ,a les famílies, docents i altres col·lectius relacionats. Al finalitzar l’avaluació psicopedagògica s’han donat orientacions a la família i se l’ha assessorar respecte al tractament psicopedagògic i educatiu més adient. S’han fet també recomanacions als centres educatius dels alumnes amb els que es treballa.
També s’han fet orientacions específiques a la mare d’un dels alumnes, a la qual es tracta  periòdicament  i se l’ajuda en la relació amb els fill, l’economia i organització de la llar , la recerca de treball i altres problemes que presenta.

4.- Mantenir coordinacions amb altres professionals implicats. Per a poder realitzar l’avaluació psicopedagògica s’ha mantingut contacte amb diferents professionals tant del propi equip interdisciplinari del gabinet (reunions i coordinacions)  com a nivell escolar, amb els tutors/es (reunions i entrevistes) i els professionals de l’EAP

5.- Realitzar un seguiment psicopedagògic d’un cas i participar en el tractament i seguiment d’altres casos. Durant el període de pràctiques s’ha realitzat  seguiment (avaluació,diagnosi,pla de treball anamnesi,entrevistes ...) i en un altre cas que en  aquest moment està en fase de diagnosi       (avaluació,diagnosi,anamnesi,entrevista amb la família)  en col·laboració amb la resta de l’equip interdisciplinari.
Les metes principals, doncs, que s’han redactat en forma d’objectius  crec que s’ha acomplert.
Durant l’estada de practiques i mitjançant el coneixement del centre, de les tasques dels diferents professionals que hi treballen, de l’anàlisi del model d’intervenció  que duen a terme i de la participació en les diferents tasques diàries que es realitzen, treballat, aprofundit en els  objectius marcats,adquirint, entre altres, competències relacionades amb el maneig de documentació científica per a resoldre problemes educatius, la capacitat  per aplicar tècniques i procediments per tal de detectar necessitats educatives ,la capacitat per aplicar a la pràctica coneixements procedents de teories educatives i la

capacitat per dissenyar plans ‘intervenció adaptats i adequats a les necessitats dels subjectes. Crec,però ,que aquestes competències  s’hauran d’anar ampliar amb la pràctica.

Per altra banda , mitjançant l’enfocament interdisciplinari que al centre donen al tractament dels infants i adolescents  i que m’ha permès seguir els casos des de diferents perspectives professionals, he pretès i pogut  conèixer les funcions i tasques de cada professional i aprendre de tots ells. A més a més, d’ entre els objectius que m’havia  plantejat es troba l’assoliment relacionades  amb el treball en equip i la col·laboració interprofessional, competències que em seran molt útils en el meu futur professional i en el camp professional que desenvolupo en aquests moments. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada