dijous, 8 de desembre del 2011

PRACII. FER DE PSICOPEDAGOG.


                                     Quines són les seves funcions dels psicopedagog?


Intervé en processos d’orientació psicopedagògica.

• Assessorament: processos d’acompanyament al creixement i maduració de persones  
    i grups
• Coordinació, col·laboració i dinamització de processos de canvi

• Mediació de conflictes i desequilibris en processos d’ensenyament aprenentatge
• Desenvolupament d’habilitats, aptituds i actituds pel creixement harmònic de
  persones i grups.

Intervé en processos d’intervenció psicopedagògica.

·    Detecció i anàlisi de necessitats: priorització en la presa de decisions
• Diagnòstic: observació, comparació, ordenació i selecció de signes i dades
• Programació: previsió i projecció concreció de mètodes.
• Avaluació: ajust progressiu de la intervenció

El psicopedagog és,doncs, un professional orientat cap a l’aprenentatge de les persones, que requereix de coneixements amplis en varis camps i que ha de tenir com a aspiració aconseguir un procés d’ensenyament/aprenentatge més adequat a les necessitats de cada alumne.

Els psicopedagogs s’encarreguen  d‘estudiar,prevenir i corregir les dificultats que pot presentar un individu en el procés d’aprenentatge,el qual encara que té un coeficient intel·lectual dins dels paràmetres normals,presenta dificultats en el seu aprenentatge, Per això la psicopedagogia estudia el fenomen d’adaptació que implica el desenvolupament evolutiu de la ment , amb el procés d’ensenyament –aprenentatge.

Diem que  estudia i treballa en el procés d’aprenentatge i les seves dificultats.
 Però ,què és l’aprenentatge? És un procés de canvi i modificació permanent de la conducta en un temps i un espai, en forma gradual i  dins de l’interjoc entre subjecte i medi. Això implica al subjecte i la seva vida familiar i el seu procés educatiu .
Es suposa que un professional en psicopedagogia ha de saber manejar les bases epistemològiques del saber psicopedagògic, amb les nocions bàsiques i eixos conceptuals. També ha de conèixer les ciències auxiliars que contextualitzen la seva feina professional i totes les aplicacions que aquestes comporten cap el pensament i desenvolupament humà.
Es per això que aquesta disciplina rep aportacions de diverses ciències: 

- De la Psicología en sus diversas ramas: Evolutiva, Social, Clínica.
- Sociología, Antropología, Lingüística, etc.
- De la pedagogía.
- …

Sempre es tendeix a pensar que el psicopedagog “ dona atenció als nens amb necessitats educatives especials” però  la seva feina és realment molt més àmplia  i els dos pràcticums fets ens aquests estudis i el fet de fer pràctiques en àmbits de treball diferents m’ha permès constatar-ho en la realitat del treball.

Seguidament veurem  el paper del psicopedagog respecte:
·   El treball amb la família
Vers la població en general:
· Orientació i informació a les famílies.
· Elaboració de programes de sensibilització adreçats a la població fèrtil.
· Programes d’informació sobre el desenvolupament normal del nen.
Vers els pares amb nens amb algun tipus de discapacitat o risc:
· Ajuda per a l’acceptació de les discapacitats de l’infant i per a la maduració dels sentiments reactius i estressants.
· Devolució de l’avaluació diagnòstica.
· Assessorament sobre l’atenció més òptima per al seu fill/a.
· Elaboració de programes d’atenció primerenca que respectin les metes, creences i valors de cada família i a les necessitats de cada infant.

·   El treball amb els infants
· Valoració diagnòstica inicial, és a dir, elaboració d’una avaluació diagnòstica.
· Seguiment del desenvolupament de l’infant.
· Coneixement dels diferents models d’intervenció i d’avaluació de resultats.
· Selecció i praxi de les propostes d’intervenció que hagin demostrat una major eficàcia.
· Aplicació dels principis psicopedagògics de l’aprenentatge i de la motivació aplicats a l’etapa infantil, així com els principis d’intervenció educativa.
· Domini de les tècniques d’intervenció en l’àrea de la comunicació.
· Domini dels sistemes d’intervenció específics en els diferents trastorns.
· Atenció rehabilitadora específica de l’infant.

·   Els companys
· Elaboració dels diagnòstics dels infants.
· Coordinació i desenvolupament de programes d’intervenció.
· Registre de l’evolució dels infants i les seves famílies.
· Col·laboració en programes preventius de detecció de factors de risc.
· Participació en programes de formació i coordinació amb altres professionals d’atenció primària.
· Coneixement teòric i pràctic sobre el paper dels diferents professionals de l’equip d’atenció precoç.


.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada