dijous, 8 de desembre del 2011

PRACII. FER DE PSICOPEDAGOG.

                                                 Ètica i fer del psicopedagog.

 El psicopedagog a més de saber ha de saber estar.

 Crec que és important conèixer l’ètica professional i el codi deontològic de la orientació i de la psicopedagogia.  Aquests ens haurien de marcar uns deures per a la nostra actuació i embolcallar la pràctica, la bona feina com  a professionals.
Una de les competències bàsiques de tot professional en l’activitat orientadora hauria de ser desentranyar quin tipus de relació ha d’establir amb els seus clients.
El professional  ha de conèixer les seves pròpies limitacions i seleccionar amb cura el disseny exploratori i els instruments i procediments d’anàlisi.
També  ha d’assumir les limitacions i no comprometés a actuar amb competències difuses i diluïdes segons la seva especialitat.
Així mateix ha de facilitar la informació fonamental referida a l’alumne o client quan aquest estigui atès per altres professionals.
Prevenir l’actuació màxima de la intervenció orientadora donat que la finalitat de la orientació és l’autocreixement personal.  Ha d’evitar la formació  de dependències que generin el clients respecte a d’orientador( inclús relacions o aproximacions afectives).
 Cal mantenir  en tot moment l’anonimat de l’alumne o client que estem avaluant.
 haurem de considerar de forma gairebé taxativa, l’exclusió a l’atenció a persones amb les que es tinguin relacions afectives o de tipus professional ja que el coneixement enquistat d’un determinat rol personal  en les relacions personals  esbiaixen els diagnosi i la valoració del professional.

 Cal conèixer els codis deontològics que afectin la nostra feina i ajustar el comportament a les indicacions plantejades per  aquests plantejaments ètics així com superar el concepte de corporativisme  que porta a silenciar el coneixement de situacions corruptes o delictives d’altres companys.
Els codis s’han d’anar actualitzant degut al condicionament multicultural de la nostra societat i exigeixen adaptació a contexts socials concrets.

Les raons per les quals cal una reflexió deontologia ens venen donades per:

-          La necessitat comercial de tranquil·litzar als usuaris de la psicopedagogia.
-          Contribuir a una estabilització social d’un sector productiu
-          La regulació dels intrusismes i l’ interès per controlar la frivolitat d’us de material psicopedagògic.
-          L’ orientador és un professional que realitzar una ajuda tècnica per a que un altre arribi a  un autogovern i plena capacitat de decisió sobre si mateix, amb la finalitat de que arribi a l’equilibri i la integració de la seva personalitat.

El normes del codi deontològic han de ser unificades i universals  independentment de l’època i del lloc.

Les normes ètiques sobre actuacions en l’orientació de l’associació internacional d’orientació escolar  i professional  parlen de:

- Buscar en benestar del client,la seva satisfacció i la consecució dels seus
  beneficis.
- Respectar els seus drets com a client i com a persona.
- Respectar les seves pròpies  conviccions i formes de comportament
- Evitar la dependència dels clients cap als  orientador.
- Respectar la singularitat i diversitat de cada un .
- Respectar el interessos de cada persona.
- Realitzar un seguiment de cada client,procurant coneixerà la seva trajectòria
- Us restringit i totalment confidencial de la informació recollida.
- Ser precabut  a l’hora d’impedit el coneixement i difusió de dades a persones
   poc qualificades.
- Guardar curosament les dades i no divulgar-les sense el coneixement del
   client.
-  Només es podran fer servir instruments tècnics amb el consentiment el client   
   i en cas de l’ ús de dades, mantenir-les en l’anonimat.
- No actuar en àmbits que no  es coneixen i sobre els que només es tenen  
   coneixements molt superficials.
- Assumir les limitacions  si aquestes comporten actuar amb competències difuses o     
   diluïdes



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada